Międzynarodowy Dzień Języka Ojczystego

Dzień Języka Ojczystego obchodzony jest na całym świecie 21 lutego. Został on ustanowiony przez UNESCO w 1999 r. dla upamiętnienia wydarzeń mających miejsce w 1952 r. w miejscowości Dhaka, obecnej stolicy Bangladeszu. Zginęło  wówczas 5 studentów, którzy domagali się nadania językowi bengalskiemu statusu urzędowego. Dzień ten ma na celu podkreślenie różnorodności językowej świata, zwrócenie uwagi na języki zagrożone i ginące. 

            Na szczęście język polski nie należy do języków zagrożonych, gdyż na całym świecie po polsku mówi około… 45 mln ludzi! Oczywiście większość z nich mieszka w Polsce, ale duże polskojęzyczne społeczności znajdziemy również m.in. w USA, Kanadzie, Wielkiej Brytanii, Izraelu, Argentynie, Brazylii i Białorusi. Z osobami mówiącymi po polsku możemy też spotkać się w Danii, Estonii, Serbii czy… Nowej Zelandii.

            To święto ma nam uświadamiać, że chronimy język ojczysty także po to, by nie zagubić tożsamości kulturowej. Warto na co dzień dbać o jego poprawność, poznać historię, bogactwo dialektów i tajniki frazeologii.

            Nasza szkoła już po raz drugi włączyła się w te obchody, organizując przez cały tydzień różnorodne przedsięwzięcia, mające na celu zwrócenie większej uwagi na język ojczysty, w których uczestniczyli głównie uczniowie klas pierwszych. Najważniejszym spośród nich był szkolny konkurs polonistyczny pod hasłem ,,Z poprawną polszczyzną na co dzień”, w którym udział wzięło 144 uczniów. Zainteresowani uczniowie mogli także wykazać się swoimi zdolnościami artystycznymi, wykonując plakaty czy wymyślając hasła o tematyce językowej.

         Najlepiej z zawiłościami polszczyzny poradzili sobie informatycy, czyli:

Damian Sikora i Piotr Leszak z technikum informatycznego po gimnazjum
oraz Hubert Chomiuk, Kornel Ciok, Kamil Iwanek i Bartłomiej Trościańczyk z technikum informatycznego po szkole podstawowej, którzy otrzymali nagrody i pamiątkowe dyplomy.

Gratulujemy zwycięzcom i życzymy dalszych sukcesów w rozwijaniu swoich umiejętności językowych.

Accessibility