„Jedziemy na Litwę"

„Jedziemy na Litwę - budowanie kompetencji kulturowych podstawą integracji europejskiej” nr 2020-1-PMU-3088

Uczniowie naszej szkoły w ramach projektu kulturowego wyjechało na Litwę. Przed wyjazdem odbyły się zajęcia przygotowawcze, które przybliżyły nam kulturę, mentalność, tradycje i życie na Litwie. Zajęcia pedagogiczne uświadomiły nam i nauczyły pracować w grupie i żyć w nowych warunkach z dala od rodziców i domu. Naszym językiem do komunikowania się jest język angielski. Na zajęciach językowych doskonaliliśmy nasze
umiejętności lingwistyczne. Ze względu na sytuację epidemiczna i nadal dużą liczbę zachorowań wszystkie zajęcia odbyły się na platformie MS Teams
(zdalnie).

Dzień 1.

Dwie grupy uczniów naszej szkoły bierze udział w projekcie „Jedziemy na Litwę – budowanie kompetencji kulturowych podstawą integracji europejskiej” nr 2020-1-PMU-3088 i dotarli do Wilna. Dziś odwiedziliśmy Gimnazjum w Turgielach. Omówiliśmy tematykę projektu, oczekiwania i obawy uczniów dotyczące wspólnej współpracy. W hotelu każdy uczeń zapoznał się z regulaminem obiektu. Nie obyło się bez zwiedzania i wieczornego spaceru po wileńskiej starówce.

           Dzień 2.

 Drugi dzień był pełen emocji. Grupa pierwsza razem z gimnazjalistami z Turgieli brała udział w zajęciach teambuildingowych, name games, icebreaking games, School’s Market i w grach integracyjnych. Współpraca w zespole zaowocowała nowymi znajomościami. Dalsza część dnia to gra terenowa „Kultura wokół nas”. Druga grupa przygotowywała grę planszową. Pomocne były warsztaty dotyczące programów graficznych, które pomogły w przygotowaniu gry. Wieczorem obie grupy dokonały ewaluacji i przygotowały materiały potrzebne w kolejnym dniu.

         Dzień 3. 

Kolejny dzień z uczniami gimnazjum w Turgielach. Nasi uczniowie z grupy pierwszej przygotowali grę planszową dotyczącą wspólnych elementów obu kultur. Bardzo pomocne były warsztaty z obsługi programów graficznych. Druga grupa uczestniczyła w zajęciach icebreaking games, , School’s Market, name games, teambuilding. Poznajemy także Wilno – dziś spacer do Republiki Užupis – klimatycznej i artystycznej części Wilna. 

       Dzień 4. 

Kolejny dzień na Litwie za nami. Dzisiaj poznaliśmy tradycje narodowe Litwy. Grupa pierwsza brała udział w grach integracyjnych, energizerach. Poznała także stroje ludowe z poszczególnych regionów etnograficznych Litwy. Grupa druga nagrywała filmiki promocyjne naszych krajów i montowała je na telefonach. Zapoznała się także z kuchnią litewską. Zaskoczyła nas ona świńskimi wędzonymi uszami i pysznymi kibinami. Wieczorem obie grupy podsumowały działania całego dnia. Zbieramy siły – w weekend będziemy zwiedzać Wilno i okolice. 

     Dzień 5 i 6. 

Sobota i niedziela to program kulturowy przygotowany przez litewskich kolegów. Zobaczyliśmy Wilno i okolice oczami uczniów gimnazjum w Turgielach. Zapoznaliśmy się z historią Republiki Pawłowskiej i pozostałościami po niej, piękny Pałac w Jaszunach, dworek w Wilkiszkach. Cmentarz na Rossie to obowiązkowy punkt w zwiedzaniu Wilna. Widzieliśmy mauzoleum Matki i Syna , w którym złożono serce Józefa Piłsudskiego, piękny pomnik Czanego Anioła. Zwiedzając tą nekropolię odczytywaliśmy polskie nazwiska na nagrobkach. Życie dawnej stolicy na wodzie w Trokach przybliżyła nam wizyta w tamtejszym zamku. Wilno to miasto kościołów, w których toczyło się życie Litwinów. Najpiękniejszy z nich to kościół Św. Piotra i Pawła. Przepiękne barokowe stiuki sprawiają, że kościół ten znalazł się na liście 16 najpiękniejszych kościołów świata. Ciekawostką były podziemia pełne obrazów, ornatów, rękopisów i cennych naczyń liturgicznych z kościelnego skarbca, które od roku można podziwiać. Katedra wileńska przywitała nas koncertem chóru katedralnego. W jednej z kaplic poznaliśmy historię tej świątyni. Dwudniową przygodę z Wilnem zakończyliśmy zwiedzaniem starówki. Idąc malowniczymi uliczkami podziwialiśmy architekturę tego miasta. Ostatnim punktem tej przygody była Kaplica Ostrobramska z Obrazem
Matki Boskiej Ostrobramskiej. Stolica Litwy z perspektywy młodzieży jest bardzo interesująca. Zobaczyliśmy obiekty sakralne i świeckie. Każdy z nas mógł przenieść się w czasie poznając historię Litwy i zobaczyć także współczesny „litewski Manhatan” na prawym brzegu Wilii. Wszyscy zmęczeni ale pełni nowych wrażeń czekamy na nowy tydzień na Litwie.

       Dzień 7.

 Wypoczęci po weekendowym zwiedzaniu zabraliśmy się do pracy. Dwie grupy pracując na swoich sesjach edukacyjnych zajmowały się dzisiaj przygotowaniami do stworzenia filmu. Każdy mógł przedstawić swoje materiały, które zostaną umieszczone w filmie. Zadaniem młodzieży było wyszukanie wspólnych elementów kultury, architektury, kuchni. Zdobywanie informacji i tworzenie filmów jest łatwiejsze dzięki telefonom. Najbardziej emocjonujące było porównanie potraw – nasze sękacze i pyzy bardzo podobne do šakotis i cepelinów. Litwa ma także pierogi ale pieczone – to pyszne kibiny. Była to ciekawa lekcja dziedzictwa naszych obu krajów.

      Dzień 8. 

W dniu dzisiejszym grupa pierwsza skupiła się na napisaniu scenariusza i nagraniu scen do filmików o życiu na Litwie. Po przemyśleniu i opracowaniu
koncepcji uczniowie przystąpili do pierwszej części zadania – miniwywiadów przeprowadzonych z Litwinami. Grupa druga odbyła warsztaty z obsługi programów do montowania filmów i zajęcia z pisania scenariuszy. Zgodnie z zarysem filmu młodzież wyszukała ciekawe miejsca, które umieściła w swoich filmikach. Nie tylko zajęcia projektowe wypełniają nam czas. Dzisiaj podziwialiśmy eksponaty National Museum – Palace of the Grand Dukes of Lithuania a wracając podziwialiśmy uroki wileńskiej starówki.

      Dzień 9. 

Dziewiąty dzień w pierwszej grupie był rozśpiewany i taneczny. Uczniowie naszej szkoły przedstawili kolegom z Turgieli polskie tańce narodowe, regiony etnograficzne, a także piosenki ludowe. Turgielscy uczniowie zaprosili nas do wspólnego tańca i przyśpiewek. Druga grupa pracowała nad filmem. Podzieleni na 4-5 osobowe grupy zabrali się do pracy zgodnie z koncepcjami swoich nagrań. Kolejne grupki przeprowadziły wywiady z Litwinami na różne tematy. Spotkani ludzie bardzo chętnie rozmawiali. Wieczór to czas przygotowań do następnego dnia a dziś to próby taneczne.

      Dzień 10. 

Projekt kulturowy na Litwie dobiega końca. Grupa pierwsza zbierała materiały i kręciła sceny do filmików. Małe grupki skupiły się na życiu
codziennym. Uczniów zainteresował lokalny targ pełen kolorów i zapachów. Grupa druga przedstawiła poloneza i przyśpiewki góralskie. Młodzież litewska nauczyła nas litewskiego tańca ludowego. Po zajęciach zwiedziliśmy zamek w Miednikach Królewskich. Byliśmy także na najwyższym wzniesieniu Litwy.

        Dzień 11. 

Dzisiejszy dzień to dalsza praca nad filmikami. Grupy na swoich sesjach zbierały materiały końcowe. Każda grupa stworzyła projekty upowszechniające
nasz projekt. Grupa pierwsza stworzyła plan tablicy informacyjnej do szkoły. Grupa druga przygotowała „mind map”. Treści, które zostaną zawarte dotyczą naszego pobytu na Litwie. Po wytężonej pracy dziś wspinaczka na górę Trzech Krzyży. Nasz pobyt na Litwie kończy się. Jutro podsumowanie mobilności.

       Dzień 12. 

Dzisiaj mija ostatni dzień naszego pobytu na Litwie. Był to dzień pełen emocji sportowych i wesołej zabawy. W ramach sportowej rywalizacji rozegraliśmy mecz piłki nożnej i siatkówki ZS Parczew – Gimnazjum Brzostowskiego. W piłce nożnej pokonaliśmy gimnazjalistów a w siatkówce to oni wygrali. Zagraliśmy także w „Twistera”, którego przygotowaliśmy w pierwszym tygodniu pobytu. Podsumowaliśmy nasze dwutygodniowe doświadczenia. Wspólnie z litewskimi uczniami podzieliliśmy się naszymi dalszymi planami. Odbył się także konkurs wiedzy o Litwie, który wygrał Michał Mazurek, na drugim miejscu Ola Skowron a na trzecim Kornelia Skowron. Wieczorem ostatnie spacery i pakowanie. Jutro opuszczamy Litwę.

 

Obszerna fotorelacja i nakręcone przez uczniów filmiki można obejrzeć na facebooku naszej szkoły   https://www.facebook.com/zsparczew   

 

 

Projekty

W ubiegłym roku w naszej szkole realizowaliśmy projekt pt. “Doświadczenie w zawodzie – praktyki zagraniczne dla uczniów ZS im. Stanisława Staszica w Parczewie” nr. 2020-1-PL01-KA102-078510, finansowany ze środków Programu Erasmus+ w ramach środków Unii Europejskiej. Projekt był skierowany do 84 uczniów kształcących się w Zespole Szkół im. Stanisława Staszica w Parczewie w kierunkach: Technik Usług Fryzjerskich (14 osób), Technik Pojazdów Samochodowych (14 osób), Technik Informatyk (28 osób) i Technik Żywienia i Usług Gastronomicznych (28 osób). Na rynku pracy szczególnie w kierunkach wybranych do naszego projektu, panuje bardzo duża konkurencja, dlatego też uczestniczący w projekcie uczniowie mieli okazję do zdobycia unikalnego doświadczenia, które wyróżni ich spośród innych kandydatów. W ramach projektu odbyły się dwa wyjazdy na praktyki do Grecji, organizowane wspólnie z naszym partnerem – firmą Olympus Education Services. Wyjazdy odbyły się na wiosnę 17-28.05.2021 r. oraz jesień 22.08-04.09.2021 r.

Poprzez organizację kolejnego projektu w ramach programu Erasmus+ chcieliśmy osiągnąć szereg celów zgodnych z potrzebami naszej szkoły. Najważniejszym aspektem był tutaj rozwój kompetencji uczniów, zarówno w zakresie kompetencji zawodowych, językowych, społecznych i osobistych. W następnym etapie, gdy będą oni podejmować już pracę, wykażą się przedsiębiorczością i profesjonalizmem, znajomością kluczowych zagadnień ze swojej branży na europejskim poziomie. Wyjazd na praktyki był dla młodzieży okazją do podniesienia poziomu wiedzy, kluczowych kompetencji praktycznych i zdobycia unikalnych doświadczeń. Uczniowie nauczyli się współpracować w międzynarodowej grupie a także musieli poradzić sobie w rozwiązywaniu nietypowych problemów w niestandardowych sytuacjach.

Projekt wywarł ogromny wpływ na uczniów naszej placówki i wierzymy, że realizacja tego typu działań we wszystkich szkołach średnich pozwoli młodym ludziom na przygotowanie się na wejście w dorosły świat i zwiększy ich szansę na rynku zawodowym.

Dziękujemy ci Erasmus+!

Dalsze plany na rozwijanie międzynarodowej współpracy. Uczniowie naszej szkoły w tym roku, już pod koniec marca 2022 pojadą na Litwę w ramach projektu: „Jedziemy na Litwę – budowanie kompetencji kulturowych podstawą integracji europejskiej”. Nie jest to projekt zawodowy lecz kulturowy z programu „Ponadnarodowa Mobilność Uczniów”.

Koordynator Projektu
Zdzisław Chmielarz